Görögország



Mindennapi élet
·         Ruházat
o        Férfiak: egyszerű ruházat  Nők: khiton
o        mezítláb/saru/csizm

·         Hajviselet
o        ...divat szerint
o        Férfiak- hosszúhaj+szakáll -> rövidhaj+borotvált áll
o        Nők- hosszúhaj -> szalaggal díszített -> göndör haj

·         Étkezés
o        lakosság: kása,kenyér (árpa,búza) + hal,sajt + olajbogyó,szőlő,füge
o        jómódúak: búzakenyér + hús (juh,szarvasmarha)
o        vízzel kevert bor

·         Gyógyítás
o        Hippokratész (jelentős orvos

·         Közösségi élet
o        Sport -> nagyon komolyan vették a sportot
o        Kakasviadal -> nagy összegben fogadtak rá
o        nők szerepe: a család, vagyoni alapon házasodtak, özvegy asszonynak férje fivéréhez kellett hozzámennie (vagyon megőrzése miatt), politikai jogaik nem voltak + hetérák (művelt társaságokban megjelenő nők, szórakozást szolgálták, táncban, zenében, költészetben műveltek voltak)

Építészet, szobrászat
·         köznépi építkezés, lakóházak:
o        ált. egyszintes házak, kifelé zárt, vályogtégla+cseréptető, udvar középen + szentély, északi rész hálószobák
o        egyszerű berendezési tárgyak(ágy, asztal, szék + kerevet, ládák), kerámiák (vázák, tálak, csészék, vörös és fekete színűek, geometriai formák – majd állatok, emberek, mitológiai alakok)
o        gazdagabbaknál: falakon textília, falfestmények, padozaton mozaikok

·         köztereken: üzleti, vallási és politikai élet színtere
o        agora: piactér, város központja, oszlopcsarnok (sztoa) (legkorábbi agora: Drérosz)

·         középületek (templomok, színházak, stadionok, oszlopcsarnokok) -> mészkő, márvány, művész kivitel, megmunkált kőkockák + vaskapocs, oszlop! (nincs boltozat)
o        Akropolisz (Athén, Fellegvár), Periklész, DNy: Niké temploma -> Parthenón (Pallasz Athéné templom, Kr.e. 448-431, díszét angolok ellopták, lőporraktár felrobbant),
oszlopcsarnok 4 része: lábazat, lépcsős talpazat, nyakazat – oszlop, törzs, tümpanon
o        3 oszlop típus: dór, jón, korintoszi
o        női oszloptartó: Khauratira, férfi oszloptartó: Atlasz
o        díszítés: szobrok, fríz (dombormű-sor), szobrászok: Müron, Pheidiasz

·         építkezés/szobrászat jellemzői - korszakok szerint
o        őskor (Kr.e. II. évezred vége – Kr.e. 8.sz. vége)
§         kevés lelet, Thermania Apollón szentély
§         szobrászatban: geometrikus kor (Kr.e. I. évezred – Kr.e. 7.sz): festéssel díszített agyag szobrok
o        archaikus kor (Kr.e. 7-5. sz.)
§         dór stílus (kő), oszlopcsarnok
§         szobrászat jell.: merev testtartás
§         Zenosz templom, Hérosz templom, birkózó tér
o        klasszikus kor (Kr.e. 5-4.sz)
§         jón (márvány)
§         Zeusz templom (kr.e. 570-456)
§         szobrászat jell.: élethű ábrázolás, érzelmeket kifejező szobrok és domborművek (kontraposz: szobrászati kompozíciós elv, az emberi test ellentétes mozdulataiból alakít ki egyensúlyt, de feszültséget teremt)
o        hellenizmus (Kr.e. 2.század)
§         Manu ?
§         színház, könyvtár
§         építkezés alapanyagai (Periklész + Phitarkosz írásaiból ismertek): arany, mészkő, bronz, elefántcsont, ében, ciprus

·         szobrászok
o        Mürón (Kr.e. 5.sz.): Afrikából származik, fia/tanítványa: Lükion, ismert művei: „Diszkoszvető”, „Athéné”
o        Pheidiász  (szobrász, építész): tervezte: Parthenon, Ereszteieion, szobra: 12 m magas Zeusz szobor, 9 m magas harcos Athéne aranyozott szobra, Periklészt segítette

Színház, történetírás
o        kezdetben: Dionüszosz (bor istene, Zeusz+Perszephone) tiszteletére tartott szertartás, majd önálló művész ág
o        kezdetben: agorán, majd szabadtéri színházakban (pl. Akropoloisz oldalában)
o        versenyek a szerzők részére
o        csak férfi színészek, maszkokkal adták elő, magas talpú cipő, egyszerű ruha
o        színház 4 fő része:
§         szkéné (színpad)
§         proszkénion
§         orkesztra (kórus)
§         theatron (nézőtér), L-alakú üléssorok, érkezési sorrendben, legfelső sorban is jól láttak és hallottak, akár 10.000 néző!
o        írók:
§         Ariors ? (Kr.e.700, költő, szavaló)
§         Theszpiosz (Kr.e. 6.sz.) első költő, rendező, színész!
§         Aiszkhülosz (Kr.e. 6.sz) kb. 90 drámát írt, pl. „Leláncolt Odüsszeusz”
§         Szophoklész (Kr.e. 5.sz) 120 drámát írt, pl. „Anthikoné”, „Oidipusz király”
§         Euripidesz (Kr.e. 5.sz) 18 drámája maradt fenn, pl. „Elektra”
§         Arisztophanész (Kr.e. 4-5.sz) ókomédiák mestere (híres embereket gúnyolja)

o        dráma 6  része: bevezetés (expozíció), bonyodalom, konfliktus/tetőpont, krízis/válság, késleltetés (retardáció), katasztrófa/megoldás (fénykor: Kr.e. 5.sz)

·         történetírás
o        önálló tudományág, amikor ne csupán az események leírása, hanem megkísérelték az eseményeket irányító tényezők feltárását is
o        Hérodotosz (Kr.e. 484-425): „történetírás atyja”
§         első, aki mozgatórugókat is kereste
§         kilenc kötetes könyve: Közel-kelet népeinek és a görög-perzsa háborúk története
§         mitológikus magyarázat helyett törekedett a történelmi hűségre
§         „népek történelme körforgásszerűen változik” (virágkor -> hanyatlás –> újból felvirágzás)
§         tudós (világtérkép)

o        Thuküdidész (Kr.e. 460-395):
§         görög történetíró (Peloponészoszi háború története – sztratégoszként személyes tapasztalatai is voltak! , Athén hanyatlása)
§         eseményeket összefüggéseiben vizsgálta (tudományos történetírás atyja)
§         Periklész ellenfele (trák származású)

Mitológiától a filozófiáig
·         mitológia
o        kezdetben amit nem tudtak megmagyarázni, azt istenekhez kötötték (mitológiai magyarázatok)
o        nem tudomány, hanem életforma

·         filozófia megjelenése: Milétosz
o        philo+szophia = bölcsesség szeretete (szaktudományok alapjaivá vált)
o        Milétoszban (Jónia, keleti kapcsolatok) bontakozott ki Kr.e. 6. században
o        kezdetben még nem léteztek külön tudományágak (természeti jelenségeket, politikát és művészetet egyben vizsgálták)
o        kezdetben legfőbb kérdés: a világ keletkezése ->5 őselemből vezették le a világ eredetét (föld, tűz, víz, levegő, éter), összefüggéseket kerestek, saját tapasztalataikból indultak ki
o        Hérakleitosz (Kr.e. 544-484): természeti és társadalmi környezet változásait vizsgálta, úgy vélte: minden létező dolog, ellentétes erők kölcsönhatásának eredménye ->dialektika, „nem lehet kétszer ugyanabba a folyóba lépni” (örökös változás, mégis van állandóság)

·         szofisták (bölcsek, első hivatásos értelmiségi réteg!)
o        fizetség ellenében készítették fel a politikai életben érvényesülni akaró fiatalokat a szónoklásra és vitatkozásra
o        nem egységes világképet adtak, hanem gondolkodásra, meggyőzésre, szónoklásra (retorika) tanítottak
o        „bármit be lehet bizonyítani, és annak az ellenkezőjét is” (minden viszonylagos, relatív, nem lehet eldönteni, mi a jó vagy rossz)
o        kereskedelem fejlődésével megismerték más népek eltérő szokásait, törvényeit is – ez is őket igazolta
o        egyik képviselője: Prótagorász, „Mindennek a mértéke az ember”
o        szofista mostani jelentése = szófacsaró, látszattudós

·         görög filozófusok
o        Szókratész (Kr.e. 469-399):
§         Athénban született, 18 éves korában katona
§         nem alapított iskolát (sétálás közben beszélgettek)
§         túlzásba vitt viszonylagosság ellen lépett fel! (sokan már az alapvető emberi értékeket is kétségbe vonták)
§         tanításai:
·         léteznek örök érvényű értékek (pl. igazság, szeretet)
·         feladat: a fogalmak helyes jelentésének megismerése (amit tapasztalunk, az változhat, de a fogalmak azonosak maradnak)
·         „Ismerd meg önmagad!”
·         „A tudás erény, a tudatlanság bűn.”
·         „A törvényt akkor is be kell tartani, ha rossz.”

o        Platón (Kr.e. 427 . 368)
§         előkelő családból származott, politikusokban csalódott, ezért filozófusnak ment, Szókratész tanítványa (továbbfejlesztette a gondolatait)
§         bölcseleti iskolát alapított Akadémosz ligetében -> akadémia kifejezés eredete
§         tanításai:
·         IDEA-tan (csak Platónra jellemző): csak akkor beszélhetünk örök értékekről, ha a világban tapasztalható dolgoknak létezik egy tökéletes mintája is (örök ideák világa). Ennek a világnak csupán az árnyképe a mi tökéletlen világunk. (megszületés előtt az ember lelke ebben az ideavilágban volt, ezért ismeri fel a földi világ dolgait) - (Barlang hasonlat)
·         sokat foglalkozott azzal, hogy milyen az ideális állam: élén a bölcsek (tudás alapján) + harcosok (védelem) + dolgozók (termelőmunka)

o        Arisztótelész (Kr.e. 384 – 322)
§         Platón tanítványa, Nagy Sándor tanítója
§         Athéban tudományos műhelyt alapít (könyvtár + természetrajzi gyűjtemény -> nagy mennyiségű ismeretanyag!) -> későbbi szaktudományok alapjait itt tették le (pl. logika = gondolkodás folyamatát vizsgáló tudomány)
§         iskolát alapított, praktikus + politikus + teoretikus tudományok
§         tanításai:
·         anyagi és szellemi világ is létező, a szellemi világ a magasabb rendű (az a mozgató) + létezik egy abszolút szellem („első mozgató”, isten)  ami fenntartja a világot (ellentéte: materialista szemlélet)
·         államelmélete: zsarnokságot és a túlzott demokráciát is elvetette -> igazságos egyeduralom
·         arany középút
·         „Semmi sem létezik, minden csak látszat”
Kr.e. 168 Rómaiak elfoglalják Hellászt -> Achaia provincia